Close

Donate today to keep Global Voices strong!

Our global community of volunteers work hard every day to bring you the world's underreported stories -- but we can't do it without your help. Support our editors, technology, and advocacy campaigns with a donation to Global Voices!

Donate now

See all those languages up there? We translate Global Voices stories to make the world's citizen media available to everyone.

Learn more about Lingua Translation  »

Bangladesh's Elite Paramiltary Unit Is Under Fire for Human Rights Violations. This Blogger Asks: What About Israel's IDF?

An activist is picked up by an RAB agent in Dhaka, Bangladesh, during a nationwide strike called by the main opposition party in June 2011. Photo by   Rahat Khan. Copyright Demotix.

An activist is picked up by an RAB agent in Dhaka, Bangladesh, during a nationwide strike called by the main opposition party in June 2011. Photo by Rahat Khan. Copyright Demotix.

Brad Adams, the executive director of Human Rights Watch's Asia division, has recently written a letter to Bangladesh's prime minister suggesting that the Bangladesh government should disband the paramilitary Rapid Action Battalion (RAB). Quoting news sources, he accused the RAB of being responsible for more than 800 extrajudicial killings in the past 10 years.

Human rights organizations have long accused the elite anti-crime and anti-terrorism unit, which was created in 2004, of human rights violations. A number of its members are under investigation in Bangladesh in connection to the abduction and killing of seven men (see Global Voices report).

Some netizens were Irked by the tone of Adam's letter to a sovereign country. Blogger Himu wrote for Bangla blog Sachalayatan a response to Adams, suggesting he be consistent and write to Israel's Prime Minister Benjamin Netanyahu:

ব্র্যাড অ্যাডামস লিখেছেন, “র‌্যাবকে এখন আর সংস্কার করে চালানো সম্ভব বলে আমরা বিশ্বাস করি না। আইনের ঊর্ধ্বে থেকে কোনো ধরনের জবাবদিহিতার তোয়াক্কা না করে র‌্যাব পরিচালনার একটি সংস্কৃতি তৈরি হয়ে গেছে। এই অবস্থায় এ বাহিনীকে অবশ্যই বিলুপ্ত করতে হবে, যাতে হত্যাকাণ্ড বন্ধ করা হয়।”

মানবাধিকারবারি ব্র্যাড অ্যাডামসের উদ্বেগের প্রতি শ্রদ্ধা জানিয়ে এবার একটা ছোটো আবদার করি। প্যাড থেকে আরেকটা কাগজ ছিঁড়ুন। কলমদানি থেকে কলমটা বের করে খাপ খুলুন। তারপর লিখুন ইসরায়েলের প্রধানমন্ত্রীকে। তাকে বলুন, ইসরায়েল ডিফেন্স ফোর্সেস প্রতিষ্ঠানটিকেও বিলুপ্ত করে দিতে। ২০০০ সাল থেকে ২০১২ সাল পর্যন্ত ইসরায়েল ডিফেন্স ফোর্সেসের হাতে নিহত ফিলিস্তিনিদের একটি পরিসংখ্যান পাবেন এখানে। এদের মাঝে একটি বড় অংশ নিরীহ বেসামরিক মানুষ, তাদের একটা বড় অংশ শিশু, এবং সংখ্যাটাও ৮০০ থেকে বেশি।

আমি নিশ্চিত, আপনি বিশ্বাস করেন না যে ইসরায়েল ডিফেন্স ফোর্সেসকে সংস্কার করে চালানো সম্ভব। কাজেই ফিলিস্তিনে নির্বিচার হত্যাকাণ্ড বন্ধ করার জন্য যে এই বাহিনীকে বিলুপ্ত করার অনুরোধ আপনি ইসরায়েলি প্রধানমন্ত্রীকে করবেন, সেরকম তো আমরা ধরে নিতেই পারি। নাকি?

কবে আপনি ঐ চিঠিটি লিখবেন, দেখার জন্যে সাগ্রহে অপেক্ষা করছি।

Brad Adams wrote, “We do not believe that RAB can be reformed. It has developed a culture of operating above the law without civilian accountability. It must be disbanded so that the killings come to an end.”

With respect to human rights activist Mr. Brad Adams, I would request him to tear another page from his pad, take a pen and to write a similar letter to the Israeli prime minister urging him to disband the Israeli Defense Forces (IDF). You will have the accounts of killings by IDF available here. A lot of these victims are innocent civilians and a large portion of them are children, and the number is a lot more than 800.

I am sure you will agree with me that the IDF cannot be reformed. So can we hope that you will also suggest the Israeli prime minister that IDF should be disbanded?

We are eagerly waiting to see when you will write this letter.

One commenter wondered cynically:

মানবধিকারের সংজ্ঞা বোধহয় অঞ্চল ভেদে ভিন্ন হয়।

Perhaps human rights is defined differently in regions of the world.

Receive great stories from around the world directly in your inbox.

Sign up to receive the best of Global Voices
* = required field
Email Frequency



No thanks, show me the site