Close

Donate today to keep Global Voices strong!

Watch the video: We Are Global Voices!

We report on 167 countries. We translate in 35 languages. We are Global Voices. Watch the video »

Over 800 of us from all over the world work together to bring you stories that are hard to find by yourself. But we can’t do it alone. Even though most of us are volunteers, we still need your help to support our editors, our technology, outreach and advocacy projects, and our community events.

Donate now »
GlobalVoices in Learn more »

Azerbaijan: News site closed down?

Following a recent ban on foreign broadcasts in the country, the content of a leading news site considered more independent than most in Azerbaijan was replaced on Thursday with a message informing readers that the “project is closed.”

A day later, after the authorities denied allegations that they were behind the disappearance of day.az, a new message instead explained that the site was down for technical reasons and would reappear after 25 February.

Blogs by media specialists and analysts in Azerbaijan, however, were not convinced. In an extended post on the new Frontline Club blog, for example, Global Voices author Ali S. Novruzov details the sequence of events.

At first, day.az and its sister sites (e.g. dayaz.com and today.az) displayed a comment that the website is shut down for “unknown reasons”; then – “due to technical problems”; and then finally – “project is closed”. Now the comment reads: “Site is temporarily unavailable due to technical problems” and “will be back on 25th February.” Besides, as Osman Gunduz of Azerbaijan Internet Forum reported, details about day.az was surprisingly deleted from the National Domain Database [UPDATE: Now, they have reappeared. For more, visit whois.az ].

The blog goes on to say that many believe the site's disappearance was politically motivated. Writing on Flying Carpets and Broken Pipelines, Arzu Geybullayeva also reports the same.

Today, Azerbaijan saw yet again, how far the government can go in its quest for achieving full power over freedom of speech in this country.

[...]

Some argue that it is the interview the website published with Berezovski who criticized the [former] President of Russian Federation- Vladimir Putin of corruption and having accumulated 40 billion dollars in foreign accounts.

Whatever the argument maybe, the picture is quite clear in Azerbaijan- the more you show you are different from the flock of sheep in this country the more punishment you get. Some get arrested, some get banned, some get silenced forever.

Meanwhile, writing on Thoughts on the Road, an American journalist based in Azerbaijan offered more details on allegations that Russia was behind the move.

[...] My information – from a source who works with journalists -is that the news portal was closed after it published an interview with former Russian oligarch Boris Berezovsky. In the interview, Berezovsky charged that Putin was siphoning off Russian cash for his own account.

Putin reportedly called the Azerbaijan president personally and demanded the closure of the site.

Of course, I can't verify this account and I can't read the interview. [...] The Day.Az site is shut.

[...]

[...] The political implications of this are yet unclear. While Day.Az was widely read, my impression is that it was not a mass-market source of information. Nonetheless, one has to wonder how the president's decision will resonate. [...] How does it look for the former Russian president to be dictating media policy to the Azerbaijan president? [...]

Since then, in an update on his Frontline Club post, Novruzov says that a news agency has been informed by an anonymous official that concerns over relations with Russia were partly behind the move.

But even if the site will return, Flying Carpets and Broken Pipelines remains unconvinced by the official explanation. Moreover, the blog is uncertain whether day.az will ever be the same.

Apparently the website was only closed for internal reconstruction work and no political intentions or factors were at stake when the portal got shut down yesterday. [...]

Then why the website didn't notify its readers in advance (which it usually does whenever there is any kind of work on the portal) and why the statements explaining the reason for closure only appeared several hours later?

Thus, for the reasons unknown or known but untrue the future of day.az remains unclear. It is likely that the website will resume its work, but what is not known is whether it will resume its work as day.az before shutting down- objective, precise and trustworthy online news portal…

  • Pingback: Azerbaijan: Popular Website “Temporarily” Closed | Human Rights Now - Amnesty International USA Blog

  • http://blog.oneworld.am Onnik Krikorian

    According to RFE/RL’s Azeri service, Day.az and Today.az have been sold:

    http://www.azadliq.org/content/Article/1498539.html

    The site’s editor says he will not be working on any new projects and it is his uncertain whether other staff will.

  • http://blog.oneworld.am Onnik Krikorian

    Flying Carpets and Broken Pipelines has an update:

    When day.az shut down, its ‘supposed’ opening day was today- 25th of February. But while both of the sites (English and Azerbaijani versions) still have “the site is temporarily unavailable” announcement, I am afraid, it is going to stay unavailable and not just temporarily.

    Yesterday (February 24th), Radio Azadliq (azadliq.org) published a news entry, stating the faith of the two news portals, titled “The day.az and today.az projects have been sold” (http://www.azadliq.org/content/Article/1498539). This was the statement made by the Editor-in- Chief, Elnur Baimov. While the faith of the rest of the staff is unknown, Baimov himself will no longer work with the new team.

    (More posts to come on the developments)

    http://flyingcarpetsandbrokenpipelines.blogspot.com/2009/02/end-to-dayaz-story.html

  • http://blog.oneworld.am Onnik Krikorian

    Arzu has another update:

    Its working and with the new owner- Ilgar Huseynov, director of Trend online newspaper.

    Day.az abruptly stopped its work on February 16th for ‘unknown’ reasons, and while the operation of the site was to resume on February 25th, the site remained non-accessible for that day.

    However, it re-opened today (February 26) and is working.

    Some thought on this whole incident:
    - Why the portal was sold to begin with?
    - If there were plans to sell the portal form the very beginning then why it wasn’t explained or announced when the website first shut down and even before it was going to shut down? The editors could have continued working while the management changed hands?
    - Why was it all kept in dark and on the website it said it was closed for technical reasons? Does changing management of the website has technical sides to it?

    I don’t know the answers but maybe soon it will become clear?

    http://flyingcarpetsandbrokenpipelines.blogspot.com/2009/02/dayaz-is-back.html

  • Pingback: Global Voices Online » Azerbaijan: Popular website back — minus forum

World regions

Countries

Languages